Η σωστή επιλογή εκπαιδευτή για τον σκύλο μας

Βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι αποφάσισα να αποκτήσω σκύλο για να έχω έναν καλό φίλο, έχοντας στο μυαλό μου τις επιθυμίες μου, τον χρόνο που διαθέτω, τον οικονομικό παράγοντα για τη φροντίδα και επίσης την εκπαίδευσή του.

Η εκπαίδευση δεν είναι μια πολυτέλεια που προσφέρω στον σκύλο μου, αλλά μια απαραίτητη και χρήσιμη διαδικασία που προσφέρω στον εαυτό μου για να έχω μια αρμονική συμβίωση συνδεδεμένη με την υγιή αντιμετώπιση κάθε κατάστασης που θα διαδραματιστεί.

Γράφει για τις «Ιστορίες Αδέσποτων» ο κ. Δημήτρης Γραμματικάκης, Θετικός Εκπαιδευτής Σκύλων (Τηλ.: 6980230002)

Η εκπαίδευση του σκύλου μου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον αλληλοσεβασμό, την αλληλεπίδραση, την αμοιβαία σχέση και κατανόηση με ένα ον το οποίο είναι διαφορετικό από εμένα, κάτι που σημαίνει διαφορετική προσέγγιση των καταστάσεων, διαφορετική αντιμετώπιση αυτών και διαφορετική γενικότερα σκέψη του κάθε γεγονότος ή συμβάντος από αυτόν.

Έχω λοιπόν στο μυαλό μου όταν είμαι διατεθειμένος να αποκτήσω έναν εκπαιδευτή σκύλου ότι πρέπει να έχω την αίσθηση πως τα χρήματα μου δε θα δαπανηθούν καλύτερα σε άλλα προϊόντα ή δραστηριότητες που σχετίζονται με το σκύλο ή ότι δεν είναι κάτι αναγκαίο για αυτόν, πιστεύοντας ίσως ότι θα τα καταφέρω μόνος μου με την περιήγηση στο διαδίκτυο, με τις συμβουλές και πρακτικές άλλων κηδεμόνων σκύλων, με την ανάγνωση βιβλίων και περιοδικών, με τη χρόνια εμπειρία μου διαθέτοντας σκύλο στο παρελθόν ή ακολουθώντας τη δημοσιότητα κάποιων προσώπων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μέσων μαζικής ενημέρωσης...

 

 

Ίσως βοηθήσουν κάποια από όλα τα παραπάνω, πιθανότατα όμως όχι. Συνήθως η κατάληξη είναι αρνητική με τις τόσες πολλές πληροφορίες μαζεμένες χωρίς βάσεις καθοδήγησης και σωστό εμπλουτισμό για αρμονική ισορροπία στο μέλλον.

Οι περισσότεροι κηδεμόνες σκύλων θα μπουν στη διαδικασία σκέψης κι απόφασης να επιλέξουν έναν εκπαιδευτή για τον μικρό ή μεγάλο τετράποδο φίλο τους. Μια απόφαση, η οποία είναι δεδομένο ότι θα τους αλλάξει τη ζωή τους προς το καλύτερο αλλά δυστυχώς και πολλές φορές προς το χειρότερο εάν κάνουμε λάθος επιλογή. Τρομάξαμε; Λογικό κι αναμενόμενο.

Όταν μπω στη διαδικασία επιλογής ενός επαγγελματία εκπαιδευτή σκύλου, θα πρέπει να γνωρίζω εάν είναι νόμιμος, εάν είναι ηθικά σωστός, εάν έχει τις σωστές και κατάλληλες γνώσεις πάνω σε αυτό, εάν βρίσκεται μονίμως κοντά στις εξελίξεις κι όχι στάσιμος σε μεθόδους του παρελθόντος και τέλος εάν έχει κάνει σπουδές πάνω σε αυτό το αντικείμενο ή κατέχει ακόμα και πτυχίο.

Διαδικασία ίσως λίγο χρονοβόρα, αλλά απαραίτητη ώστε να μην κληθώ να λύσω τα προβλήματα που θα έρθουν στην επιφάνεια εάν κάνω λάθος επιλογή. Η επιλογή του σωστού δασκάλου του καλύτερου μου φίλου είναι καταλυτικά σωστή ή λάθος στο μέλλον του...

 

 

Δυστυχώς ακόμα και στο χώρο της εκπαίδευσης του σκύλου υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται με λάθος προσέγγιση, λάθος τρόπο εργασίας πάνω στο σκύλο και λάθος νοοτροπία εκπαίδευσης ως προς το αποτέλεσμα και την επιτυχία της εκπαίδευσης κρίνοντας ως στόχο μόνο το αποτέλεσμα της κι όχι τον σωστό δρόμο προς αυτήν.

Εκπαιδευτές, οι οποίοι είτε γνωρίζουν ότι δουλεύουν λάθος επειδή δεν ακολουθούν τις εξελίξεις του χώρου είτε δε γνωρίζουν ότι το κάνουν αυτό, θα πρέπει να τους αποφεύγω. Εκπαιδευτές που χρησιμοποιούν έστω και το μηδαμινό ίχνος πίεσης ταλαιπωρίας, ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ εκφοβισμού και κάθε είδους βία (λεκτική, σωματική, πνευματική και υλική) πρέπει να τους αποφεύγω γιατί δυστυχώς θα αντιμετωπίσω σοβαρότερα προβλήματα στο μέλλον έχοντας «λύσει» φαινομενικά μόνο το τωρινό.

Πλέον στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια έχουν έρθει όλες οι τελευταίες γνώσεις της επιστήμης από τις ανεπτυγμένες στον τομέα αυτό χώρες για τη σωστή προσέγγιση, επαφή, επίδραση και εκπαίδευση πάνω στον σκύλο. Εκπαίδευση με θετική ενίσχυση, εκπαίδευση με εργαλείο την επιβράβευση που επιθυμεί ο σκύλος, εκπαίδευση με κίνητρο κι ανταμοιβή στον σκύλο.

Ένας τρόπος εκπαίδευσης τόσο εύκολος, ευχάριστος και αποτελεσματικός, ο οποίος εάν τον χρησιμοποιήσεις κατάλληλα πράττοντας τις σωστές εκπαιδευτικές κινήσεις, μόνο θετικά αποτελέσματα θα έχει και για τους δύο, κηδεμόνα και σκύλο! Άλλωστε αυτό δεν είναι το ζητούμενο; Σωστή συμβίωση και φιλία μεταξύ μας;

 

 

Όταν βρεθεί λοιπόν κάποιος εκπαιδευτής απέναντι μου προσπαθώντας να με πείσει για τη δουλειά του και ότι εκπαιδέυει θετικά, θα πρέπει πρώτα να με πείσει στα εξής:

  • Ότι δουλεύει πραγματικά θετικά πάνω στον σκύλο, θεωρητικά και πρακτικά.
  • Για τα παραπάνω στοιχεία που έδωσα εάν δεν τα γνωρίζω ήδη από πριν (κατάρτιση, ε΄σν είναι νόμιμος κ.τλ.).
  • Ότι είναι σωστός χειριστής του σκύλου και μεταφράζει σωστά την γνώση που έχει δεχτεί ώστε να μεταφέρει μέρος αυτής και σε εμένα ως συμβόλαιο εγγύησης για την δουλειά του.
  • Ότι διαθέτει όλες τις εξόδους για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζω και θέλω να προσπαθήσω να λύσω θετικά κι όχι χρησιμοποιώντας το μάρκετινγκ των λέξεων, θετική εκπαίδευση. Δηλαδή εκπαίδευση χωρίς ίχνος βίας, εκπαίδευση με επιβράβευση δείχνοντας μου κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης ότι δε στηρίζει τα λεγόμενα του εξαπατώντας με!
  • Ότι δεν ακολουθεί εν έτη 2017 τρόπους και λύσεις περασμένων δεκαετιών και δεν ενστερνίζεται ακόμα μύθους, οι οποίοι έχουν καταρριφθεί όπως π.χ. η κυριαρχία του σκύλου, η ζήλεια του σκύλου, η εκδίκηση του σκύλου. Όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν.
  • Ότι δεν έχει εργαλεία που έχουν «σωστό ή λάθος χειρισμό» κι ανάλογα τη χρήση τους έχουμε και το αποτέλεσμα δείχνοντας μας ότι δεν πονούν ή ότι δεν προκαλούν φόβο. Εργαλεία εκπαίδευσης όπως πνίχτες, αλυσιδάκια εκπαίδευσης, κολλάρα με οποιαδήποτε ποσοστό ηλεκτρισμού, απορρίπτονται μαζί με τον κάτοχο τους με συνοπτικές διαδικασίες!
  • Ότι δε χρησιμοποιεί μέθοδο διακοπής της «κακής» συμπεριφοράς με επαφή στον σκύλο όπως τράβηγμα λουριού, ακουμπήματα ποδιού ή χεριού στην κοιλιά του σκύλου και παρεμφερή κινήσεις πάνω στον σκύλο
  • Ότι ο σκύλος μου δείχνει ότι είναι τόσο ευχάριστη η διαδικασία και το αποτέλεσμα για αυτόν χωρίς ίχνος στρες!

Τα παραπάνω τονίζονται για το λόγο ότι επειδή στη χώρα μας το επάγγελμα του εκπαιδευτή βρίσκεται σε ασάφεια όσο αφορά νόμους, πραγματική κατάρτιση κ.ά. με αποτέλεσμα να έχουν καταπιαστεί άνθρωποι με αυτό το αντικείμενο, οι οποίοι δεν έχουν ούτε στο ήμισυ τις σωστές γνώσεις μένοντας στην ημιμάθεια ή σε πρακτικές του παρελθόντος.

 

 

Τις τελευταίες δεκαετίες στο εξωτερικό και πλέον στην Ελλάδα το επάγγελμα του εκπαιδευτή σκύλων γενικά έχει κάνει τεράστια βήματα θετικής κατάρτισης χάρη στις προόδους που έγιναν στη σύγχρονη συμπεριφορική επιστήμη τα τελευταία ειδικά 20 χρόνια. Η σύγχρονη επιστήμη συμπεριφοράς έχει αποδείξει ότι οι τεχνικές κυριαρχίας, τιμωρίας, πίεσης κ.ά. που χρησιμοποιούνται από τους παραδοσιακούς εκπαιδευτές σκύλων της παλιάς πλέον σχολής είναι λιγότερο αποτελεσματικές και πιο επικίνδυνες από τη θετική εκπαίδευση που βασίζεται στην επιστήμη και μόνο, πρακτικά και θεωρητικά.

Ο καταναγκασμός σε σύγκριση με τη θετική ενίσχυση έχει μόνο μειονεκτήματα. Οι θετικοί εκπαιδευτές αυξάνονται φέρνοντας στο φως το πώς μπορούμε και πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα σκυλιά μας στον 21ο αιώνα, παρόμοια με τη διαφώτιση που έφεραν ειδικοί επιστήμονες για το πως μεγαλώνουμε τα παιδιά τώρα σε σχέση με πριν από 50 χρόνια.

Αυτή η επιστήμη λοιπόν έρχεται αντιμέτωπη με την παλαιότερη επιστήμη των παραδοσιακών εκπαιδευτών σκύλων, οι οποίοι εξακολουθούν να στηρίζονται σε παρωχημένες θεωρίες και μύθους σχετικά π.χ. την ηγεσία, την κυριαρχία στηρίζοντας έως τέλους τις απόψεις τους ή προσπαθώντας να παρουσιαστούν ως ανανεωμένοι εκπαιδευτές πλέον θετικής προσέγγισης για να συνεχίσουν να έχουν μερίδα στην αγορά.

Χρησιμοποιούν και μπλέκουν  την νέα επιστήμη με τις πρακτικές του παρωχημένου κι επικίνδυνου τρόπου του παρελθόντος με δυστυχώς αρνητικό αντίκτυπο και δυσφήμιση για τους πραγματικά, νέους κι επίσημα θετικούς εκπαιδευτές του χώρου. Ευτυχώς με οδηγό την επιστήμη πλέον μας δόθηκε το δώρο ότι μπορούμε να δουλέψουμε μόνο θετικά χωρίς ίχνος καταπίεσης και καλό είναι να το τιμήσουμε.

 

 

Θα πρέπει να σκεφτώ ότι η εκπαίδευση του σκύλου μου είναι επιστήμη κι ότι στον όρο ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ έχουν αφιερωθεί χρόνια επάνω του από ανθρώπους καταρτισμένους σε κάθε είδους επιστήμη όπως ζωολογία, βιολογία, ψυχολογία, συμπεριφορισμός, κτηνιατρική και οφείλω να μάθω ως το πιο εξελιγμένο, κατά πολλούς, ον τι σημαίνει σκύλος και πώς θα συνεννοηθώ μαζί του, από ανθρώπους σωστούς, κλείνοντας τη δίοδο στις λάθος επιλογές επιλέγοντας μόνο τη σωστή, δηλαδή έναν 100% θετικό εκπαιδευτή!